Hae tästä blogista

keskiviikko 24. kesäkuuta 2020

10 Oman hyllyn himotuinta 2020

Bongasin Lotan (Lotta reads books) blogista hauskan listauksen. Ideana on kasata omasta hyllystä kymmenen kirjaa, jotka haluaisi lukea juuri nyt.

Teenpä tässä oman listaukseni ja ehdottomasti samalla tyylillä kuin Lotta itsekin eli “ideanahan on vaan katsoa mitkä kiinnostavat omasta hyllystä eniten ja sitten onnellisesti unohtaa koko lista.”

Listalle valitsin lähinnä kirjoja, jotka voivat olla tuttuja myös Suomessa. Tällainen rajaus helpotti pinon rakentamista. Ensi kesänä voipi katsella onko pinosta mitään kadonnut. Pinosta katoaminen tarkoittaa tietenkin sitä, että kirja on luettu. Uutuudet jätin listan ulkopuolelle.



Aminatta Forna: The Memory of Love (suom. nimellä Muisto rakkaudesta)

In contemporary Sierra Leone, a devastating civil war has left an entire populace with secrets to keep. In the capital hospital, a gifted young surgeon is plagued by demons that are beginning to threaten his livelihood.

Olen ollut kiinnostunut tästä kirjasta ikuisuuden, mutta se on silti jäänyt lukematta enkä edes tiedä miksi. Jospa vihdoin saisi luettua!


Delphine de Vigan: Based on a True Story

Kirja on ilmeisesti jonkin sortin autofiktio, jossa Delphine tapaa erään henkilön, L:n. L ujuttaa itsensä Delphinen elämään ja saa Delphinen identiteetin horjumaan.

Tämän kirjan hommasin niinikään tuoreeltaan ajatuksena lukea se heti. Olen de Viganilta lukenut aiemmin Nothing Holds Back the Night, joka on suomennettu nimellä Yötä ei voi vastustaa.


Yiyun Li: The Vagrants (suom. nimellä Kulkurit)

Kiina 1979, nuorta naista, Gu Shania, syytetään vallankumouksellisesta toiminnasta. Rangaistukseksi hänet teloitetaan. Gu Shanin äiti ei suostu kieltämään tytärtään ja alkaa kapinoida.

En ole lukenut aiemmin Yiyun Liltä ythäkään kirjaa, vaikka mieli on tehnyt.


Timur Vermes: Look Who’s Back (suom. nimellä Täällä taas)

Hitler herää 66 vuotta kestäneestä horroksestaan “hieman” erilaiseen Saksaan. Niin absurdi aihe, että kiinnostaa.


Markus Nummi: Karkkipäivä

Olen lukenut Karkkipäivästä aikoinaan joitakin bloggauksia ja kiinnostuin kirjasta. Juuri mitään en lukemistani postauksista muista eli ei ole paljon hajua, mistä kirja varsinaisesti kertoo.


Liza Dalby: The Tale of Murasaki

Olen aikoja sitten katsonut elokuvaversion The Tale of Genjistä, jonka Murasaki Shikibu on kirjoittanut joskus 1000-luvulla. Murasakista kiinnostuin oikeastaan kunnolla luettuani Mia kankimäen teoksen Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin.


Denise Chong: The Girl in the Picture

Kim Phuc was nine years old in 1972. Severely burned by napalm, she ran from her burning village and was captured on film.

Onko kukaan välttynyt näkemästä tuota kuvaa? Tämä kirja kertoo Kim Phucin tarinan.


Zlatan Ibrahimovic ja David Lagercrantz: I am Zlatan Ibrahimovic (suom. nimellä Minä, Zlatan Ibrahimovic)

Jalkapallo ei kiinnosta pätkääkään eikä oikein muukaan toisten suorittama urheilu. Mutta tätä kirjaa on niin paljon kehuttu, että se kiinnostaa muista syistä – siis lähinnä Zlatan persoonana, hänen ajatuksensa ja kokemuksensa kiinnostavat.


Dr Richard Shepherd: Unnatural Causes

Lääketieteeseen liittyävät henkilökohtaiset kirjat ovat täällä nyt suosittuja. Kirjoja ovat kirjoittaneet eri alojen lääkärit ja kirurgit, hoitajat ja nyt myös patologi.

Kirjasta on tulossa joskus loppuvuodesta (marraskuussa?) suomennos nimellä Epäluonnolliset syyt.


David Vann: Caribou Island (suom. nimellä Kylmä saari)

Pariskunta matkaa syrjäiselle saarelle rakentamaan mökkiä. Pitkä avioliitto rakoilee ja ilmeisesti saarelle lähtemisen eräs tarkoitus on eheyttää liittoa.

Olen lukenut Vannilta romaanin Dirt, joka ei vakuuttanut.

11 kommenttia:

  1. Kiva listaus omista kirjoista, oman hyllyn himotuimmat. Taidanpa tehdä sen jossakin vaiheessa.
    Kylmän saaren olen lukenut, se sopi minulle tosi hyvin. Voisin lukea uudestaan. Olen lukenut myös Karkkipäivän ja pidin kovasti, vaikka aihepiiri on kipeä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä, listat ovat kivoja kunhan ei ota niistä stressiä :) Tuossa pinossa himottaisi nyt ihan kaikki edelleen, mutta olen tässä viime aikoina hieman ostellut kirjoja, joista osa varmasti kiilaa edelle. :D

      Kylmä saari kiinnostaa kovasti, olen siitä paljon hyvää kuullut. Karkkipäivä kiinnostaa, mutta samalla jokin haraa vastaan. Siksi laitoin sen pinoon, että olisi esillä.

      Poista
  2. Tämä on kiinnostava tapa listata omia kirjoja, pitäisi tehdä tämä itsekin joskus... Kylmä saari on minullakin lukulistalla (vaikkakaan ei oman hyllyn kirjana), ja tuo Shephardin kirja pitää kyllä muistaa lukea. Tykkään tosi paljon näistä sairaala-aiheisista muistelmista, joita tosiaan on viime vuosina ilmestynyt useampia. :D The Girl in the Picture kuulostaa myös hyvältä. Todellakin, ko. valokuva lienee eräs maailman tunnetuimpia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä. Minua helpotti listan rajaaminen. Jos ei ole mitään rajausmetodia, niin olisi vaikea pysytellä kymmenessä kirjassa, kun se nytkin jo oli. Meinasi syntyä tyyliin sata hyllyn himotuinta -lista :D

      Minäkin tykkään sairaala-aiheisista kirjoista. Ovat ammatteja, joiden käytännön työ ja siihen liittyvät pohdinnat kiinnostavat.

      Poista
  3. Minunkin pitäisi tehdä tällainen lista, tämä on kiva idea! Hyvä periaate myös tuo, ettei listasta kannata ottaa stressiä, vaan sen voi rauhassa unohtaakin. Itse olen niin fiilispohjainen lukija, että lukusuunnitelmissa pysyminen on aika heikkoa...

    Tuo Muisto rakkaudesta on yksi lempiromaaneistani, ihana kirja! ❤ Hitler-kirja puolestaan kuulostaa tosiaan kiinnostavan absurdilta. Kim Phucin tarina on teoriassa kiinnostava, mutta toisaalta pelottava. Minun rankkojen kirjojen sietokykyni on mennyt huonoksi, kun oli tässä pitkähkö rankka vaihe itsellä, ja ajoin itseni ihan loppuun vielä lukemalla rankkoja kirjojakin 🙄 Joten nyt luen sellaisia hiukan vähemmän ja vain silloin kun jaksan. Nytkin luin Kambodzasta kertovan romaanin, ja heti on kovasti kevennyksen tarvetta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee toki lista ja muista, että rennolla otteella tosiaan! Minulla sama ”vaiva” eli todella fiilispohjainen lukija olen eikä minulla siksi yleensä mitkään lukusuunnitelmat toteudu. En tosin hirveästi suunnittele lukemisiani juuri siksi, ettei siitä ole mitään hyötyä. :D

      Aminatta Forna kiinnostaa minua näistä nyt kenties eniten. Hankin sen aikoja sitten, mutta sille kävi perinteiset eli katosi hyllyyn. Tänä vuonna uskon saavani sen vihdoin luettua, kun se on nyt nostettu esille.

      Ikäviä nuo rankat vaiheet. Toivottavasti on valoa tunnelin päässä jo. <3 Minulla on nyt ”vahva” kausi eli kestän suunnilleen mitä tahansa. Aina näin ole ja silloin valikoituu luettavaksi kevyempää.

      Poista
    2. Se vaikea vaihe loppui kyllä jo puoli vuotta sitten, mutta nyt on äkkiä ollut niin monta kuolemantapausta parin kuukauden sisällä, että välillä ei kiinnosta minkäänlaiset kirjat. Eivät ne kaikki kuolleet silti olleet niin läheisiä, ettei tästä nyt selviäisi, mutta kyllähän tuollainen ravistelee. Heistä kenelläkään ei muuten ollut koronaa. Korona-aikanakin tapahtuu niin paljon myös muuta... Täällä meillä päin ei vielä ole edes ollut montakaan todettua koronatapausta, joten korona on näkynyt lähinnä rajoitusten muodossa ja uutisissa.

      Poista
  4. Mainio lista, olen itsekin nyt jo useamman vuoden tehnyt itselleni samanlaisen! Kerran onnistuin lukemaan 9/10 listan kirjoista, yleensä ollaan menty saldolla 2/10.. :D

    Tuota Muistoa rakkaudesta olen itse jo kerran aloitellut, mutten ihan täysin muista miksi se jäi kesken. Pitäisi siihen kyllä ehdottomasti palata! Karkkipäivän olen saanut taas ihan loppuun saakka, oli ihan hyvä, muttei niin vakuuttava kuin Nummen omaksi lemppariksi aikoinaan noussut Kiinalainen puutarha.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhdeksän kymmenestä on kyllä todella kunnioitettava saavutus, hattua nostaisin jos sellainen koristaisi päätäni! :D

      Tämä taisi olla ensimmäinen tällainen listaus, jonka olen tehnyt. Aika vähän teen lukulistoja, vaikka periaatteessa tykkään niistä – sekä omista että toisten.

      Kas, en olekaan ainoa joka ei ole lukenut Fornan kirjaa. Olin hieman aavistellut, että olen. Minulla jotain epämääräisiä ennakkoluuloja Karkkipäivää kohtaan. Olen kerran aloitellut sitä lukemaan, mutta jäi silloin kesken heti alkuunsa parin sivun jälkeen. Todennäköisesti aika oli väärä eli en jaksanut kiinnostua siitä siksi.

      Poista
  5. Hävyttömästi pöllin tän postauksen idean ja teen blogiini kans. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pölli vaan, nää on kivoja! Taidan itsekin pölliä sulta sen nottoberead-tagin :D

      Poista

Kiitos paljon kommentistasi! Vastaan kaikkiin kommentteihin (paitsi mahdollisiin epäasiattomuuksiin en välttämättä jaksa), vaikka joskus vastaaminen voi vähän kestää.