Hiro Arikawa: The Travelling Cat Chronicles
alkuper. Tabineko Ripôto 2015
Doubleday 2017
Japanista englannistanut Philip Gabriel
S. 247
The Travelling Cat Chronicles kertoo ystävyydestä, hyväksynnästä ja hyväksymisestä ja tietenkin kissasta. Tai kissoista. Nimittäin kirjassa suunvuoron saava Nana-kissa ei ole suinkaan ainoa kissa kirjassa. On toinenkin kissa, joka on koskettanut erityisesti Satorun – ja myös Kosuken, joka on Satorun lapsuudenystävä - sydäntä.
Nana on kulkukissa, joka päätyy Satorun hoivaan. Tai ei vain päädy, vaan valitsee jäädä. Ystävykset saavat elää viisi yhteistä vuotta, kunnes Satoru päättää alkaa etsiä uutta kotia Nanalle. Satorulla on mielessään kolme ystäväänsä lapsuus- ja kouluajoilta. He asuvat eri puolilla Japania, joten ei muuta kuin auto alle ja road tripille.
Satoru tapaa potentiaaliset kissanottajaystävät “aikajärjestyksessä” aloittaen Kosukesta, jonka kanssa kävi samaa ala-astetta (sori, käytän vanhentunutta termiä. Pitäisi kaiketi sanoa “alakoulu”, vaikka sekin Wikipedian mukaan on epävirallinen termi). Juuri Kosuken kanssa Satorulla on yhteistä kissahistoriaa, joka avautuu lukijalle vaiheittain vierailun lomassa.
Samalla kaavalla käydään läpi muut ystävät. On mielenkiintoista ja koskettavaakin lukea, miten on ystävystytty ja mitä ystäville nyt kuuluu. Kunkin kolmen (tai periaatteessa neljän) ystävän kanssa Satorulla on hyvin erilainen suhde: erilainen, mutta kuitenkin vahva ja läheinen.
Jotkin lapsuuden ja nuoruuden ajan ystävyydet voivat vaikuttaa voimakkaasti tunnetasolla vielä vanhempanakin. Kirja toi mieleeni muutamia ystäviäni aikojen takaa, jotka ovat oikeastaan enää kauniita ja nostalgisia muistoja, joita joskus hymy huulilla ja haikeudella muistelen.
The Travelling Cat on herkän tunnelmallinen ja hellästi tönäisevä romaani, joka saa suupielet hymyyn ja silmiin unenomaisen, jonnekin kauas suuntautuvan katseen. Ei tarvitse pelätä rumia sanoja, ei sitä kun matto vedetään jalkojen alta, ei ilkeitä aikeita, ei kyynärpäillä tönimistä. Ei mitään näistä, vaikka lukija todennäköisesti tietääkin jo sen, mitä ei ole vielä kerrottu.
Kirjan loppupuolelle on hyvä varata nessuja lähettyville – etenkin jos itket ilosta, surusta, liikutuksesta, kaikesta kauniista ja hyvästä. Minä olen sellainen itkijä: jos jokin on liian kaunista tai hyvää se itkettää. Hyvin usein kyyneleet voivat kertoa muusta kuin surusta, vaikka kyllä tietenkin siitäkin toisinaan. Joskus kyyneleet vain kertovat, että jokin koskettaa.
Sijoitan tämän kirjan Helmet-lukuhaasteessa kohtaan 11. Kirjassa käy hyvin. Jonkun mielestä kenties ristiriitaista, mutta kukin valitsee subjektiivisesti. Kivaa olla krpytinen, lue tämä kirja ja päätä itse sijoittaisitko sen samaan kohtaan!
~~~
Kirjassa on lukujen alussa ihastuttava kuvitus, jonka on tehnyt Yoco Nagamiya. Kirjan kannen kissa ei ole ollenkaan Nanan näköinen. Siihen on syynä se, että kirjailija törmäsi ja samantien ihastui kyseiseen kuvaan selaillessaan kuvia netissä. Kirjan kansi on Shuai Liun käsialaa.
Kuulostaa kiinnostavalta, kiitos vinkistä! Sievä kansikin tässä kirjassa on. Täytyy yrittää hankkia tämä jostain luettavaksi. :)
VastaaPoistaTuo kansi on minusta aivan ihana ja niin on itse kirjakin joten rohkenen suositella :))
PoistaTästä kirjasta on nyt ilmestynyt suomennos nimellä Matkakissan muistelmat. Suomenkielisessä kansi on selvästi samaa sarjaa kuin esimerkiksi Kissavieraan tai Sensein salkun kansi.. En oikein ymmärrä miksi kustantaja näköjään haluaa niputtaa kaikki japanilaiset samaan settiin, kun on kyse kuitenkin eri kirjailijoistakin. Ruotsinnoksessa näytti olevan sama kansi kuin enkkuversiossa.
PoistaNo onpa harmi, että ovat menneet vaihtamaan kannen! Minusta tämä alkuperäinen kansi (käsittääkseni on siis ihan japaninkielisessäkin laitoksessa, kun kirjailija on sen itse valinnut) on aivan ihana ja sillä on tarinakin. Mikähän hinku Suomessa on "yhtenäistää" tietyn maan kirjat samanlaisiksi?
PoistaTämä oli todella hurmaava kirja ystävyydestä ja välittämisestä. Vastasin sinun kommenttiisi näin, sillä kustantajan kansilinja lievästi ihmetyttää:
VastaaPoista"Kustantajalla on jännä kansilinja. Satu Kontinen on suunnitellut samanhenkiset, sinänsä hyvin kauniit kannet nyt ainakin kolmeen eri kirjailijoiden teoksiin. Tämän lisäksi Takashi Hiraiden Kissavieras ja Hiromi Kawakamin Sensein salkku. Japanilainen ryhmä?"