Hae tästä blogista

maanantai 23. tammikuuta 2017

Novellikimara

Vaihteeksi novelleja kokoelmasta, joka on ollut minulla kesken ennätykselliset puolitoista kuukautta. Tämä kielii osin siitä, miten korkea kynnys minulla edelleen on lukea novelleja.

Olen kuitenkin ottanut tavakseni lukea muutaman novellin romaanien välissä, ja sellainen tuntuu toimivan minulla. En jaksaisi kokonaista novellikokoelmaa vetästä putkeen: se olisi minulle liian hektistä alati vaihtuvine henkilöineen ja näyttämöineen.

Nyt on luettu loppuun Adam Johsonin Fortune Smiles. Kokoelmassa on kuusi novellia, joista ensimmäisestä olenkin jo blogannut. Tsekkaa kirjoitus täältä.


Adam Johnson: Fortune Smiles
Doubleday 2015
S. 304

Heti alkuun kerron, että voi mahtavuus mitä novelleja! Novellit ovat aiheiltaan hyvin erilaisia ja omaperäisiä. Kaikesta näkee, että Johnson on rakentanut ja kirjoittanut ne huolella ja taiten. Eivät ole mitään hutaisuja, vaan hallittuja kokonaisuuksia, jotka yllättävät lukijan.

On hyvin vaikea nimetä suosikkia, mutta jos on ihan pakko, rankkaisin lempparikseni George Orwell Was a Friend of Mine. Se kertoo miehestä, joka asuu Berliinissä vankilan - sittemmin museon - kupeessa, jossa taannoin työskenteli.

Ulkoiluttaessaan koiraansa hän päätyy juttusille vankilamuseoon vierailulle tulleen ryhmän kanssa. Asia johtaa toiseen ja kolmanteen. En voi paljastaa enempää, koska en halua pilata novellin yllätyksellisyyttä: on kihelmöivää lukea, kun ei ole mitään hajua, mihin suuntaan tarina lähtee viemään. Tämä novelli herättää ajatuksia syyllisyydestä ja uhriudesta (huom: ei nykyään niin trendikäästä uhriutumisesta - se on ihan eri asia).

Koskettavin novelli on Interesting Facts, josta en voi kertoa mitään. Paitsi että lopussa vähän itketti. Dark Meadow kertoo pedofiilista, joka kamppailee himojensa kourussa. Vaikuttava kuvaus, joka häiritsevästi jopa herätti sympatiaa - todella ristiriitainen lukukokemus!

Fortune Smiles kertoo kahdesta pohjoiskorealaisesta loikkarista, jotka yrittävät aloittaa uuttaa elämää Etelä-Koreassa. Kaikki on uutta ja outoa ja aivopesu jyllää edelleen ohjelmaansa heistä toisen mielessä. Yllättäen tämä oli ehkä humoristisin novelli näistä kaikista.

Hurricanes Anonymous kertoo Nonc-nimisestä UPS-kuljettajasta, jolle ex-tyttöystävä dumppaa lapsensa. Nonc on tyttöystävän mukaan lapsen isä, mutta varmuutta asiasta ei ole. Novellin miljöö on vaikuttava: se sijoittuu Louisianaan luonnonkatastrofin jälkeiseen aikaan. Katrinaan viitataan useasti.

Yhteistä näille kaikille novelleille on se, että ne ovat ihan järjettömän hyviä! Kaikissa on hyvin vahva miljöö, tunnelma ja tunnelataus - suorastaan käsinkosketeltava. Fortune Smilesin kaikkiaan kuusi novellia ovat sellaisia, ettei niistä yhtäkään hevin unohda. Tiesin kyllä odottaa jotain omaperäistä, sillä olen lukenut Johnsonilta aiemmin romaanin nimeltä The Orphan Master's Son, joka sekin oli melkoisen vaikuttava lukukokemus.

Fortune Smilesta on kirjoittanut myös Laura. Koska Laura piti kirjasta, voinen lisätä tämän Helmet-lukuhaasteen toiseen kohtaan eli 'kirjablogissa kehuttu kirja'.

Kirjalla sain kartutettua novellihaastetta viidellä novellilla.

15 kommenttia:

  1. novellit on aliarvioituja, nyt olen lukenut 21 novellia: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/01/mina-21-lasta-noveller.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hannele, oletko osallistunut tuohon Ompun novellihaasteeseen? Sen idea on nostaa ns. novellit kunniaan eli kannustaa ja rohkaista lukemaan novelleja. Minua se inspiroi kovasti ja novellienlukemiskynnykseni on pikkuisen jo laskenut. <3

      Poista
  2. Kuulostaa mainiolta novellikirjalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on, ei auta kuin taas toivoa että käännettäisiin suomeksikin joskus :)

      Poista
  3. Mahtavaa, että sinäkin pidit tästä! Aloin miettiä, että ainakin minulle mieluisimpia novellikokoelmia ovat sellaiset, joissa novellit ovat tarpeeksi erilaisia keskenään, mutta joita kuitenkin yhdistää jokin teema tmv. punainen lanka. Tämä Johnsonin kokoelma on sellaisesta täydellinen esimerkki. Tällä hetkellä minulla on ja on ollut jo kauan kesken Raija Siekkisen Novellit, jonka kanssa minulla on ongelmia juuri siitä syystä, että novellit tuntuvat hyvin samanlaisilta keskenään, vaikka olen lukenut sitä hitaasti, novelli tai kaksi kerrallaan. Kirja kattaa Siekkisen koko novellituotannon yksittäisten kokoelmien julkaisuvuoden mukaan järjestettynä, joten voisi ajatella, että edes kokoelmien välillä olisi eroja, mutta ei ainakaan vielä. Jospa saisin sen kuitenkin novellihaasteen päättymiseen mennessä luettua loppuun :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on ollut ongelmia myös tämän Siekkisen koottujen novellien kanssa, jopa niin että palautin sen kirjastoon nyt. Niin samanlaisia! En ainakaan nyt jaksanut.

      Poista
    2. Laura, olen ihan samaa mieltä eli ehdottomasti hyvä ja toivottava asia, että novellit ovat erilaisia keskenään. Nämä Fortune Smilesin novellit olisi voinut lukea putkeen, niin erilaisia olivat, ja myös sopivan pitkiä eli eivät vain muutaman sivun mittaisia. Todella positiivinen novellikokemus siis kaikin puolin.

      Raija Siekkisen novelleja en ole lukenut, mutta kuulostaa siltä, että eivät tosiaan välttämättä sovellu ihan putkeen luettavaksi. Minulla on kesken Raymond Carverin novellikokoelma, jotka ovat melko lyhyitä, mutta voimakkaita jännitteeltään. Lyhyyden takia en koe mielekkääksi lukea niistä kuin muutaman kerrallaan. Vaikka teema on suht. sama, ovat novellien astelmat kuitenkin selkeästi erilaisia. Minulle silti liian hektisiä putkeen luettavaksi. Minun tavoitteeni on lukea Carverin novellit ennen kuin kirja pitää palauttaa kirjastoon. Tosin ainahan lainan voi uusia: olen uusinut jo kaksi kertaa :D

      Riitta, ehkä Siekkiseltä kannattaisi siis lukea joku yksittäinen kokoelma tai sitten lukea tosi maltillisesti eli vaikkapa novelli tai kaksi muiden lukemisten lomassa. Itse luen novelleja tällaisella verkkaisella tyylillä eli muiden romaanien välissä ja joskus kyllä ohessakin.

      Poista
  4. Samaa tuli lukiessa mieleen, että ovat novelllit tässä kokoelmassa hyvin erilaisista maailmoista, jotka kaiken lisäksi vaikuttavat sikakiinnostavilta. Kirjailijasta ei ole omakohtaista kokemusta, mut sait kiinnostuksen heräämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omppu, ovat tosiaan hyvin erilaisia, joten voisi lukea putkeen. Itse en ole vielä päässyt ihan niin läheiseen suhteeseen novellien kanssa, että voisin niitä vedellä sarjana, mutta hiljaa hyvä tulee. Rohkenen tätä kokoelmaa suositella sinulle: luulen, että pitäisit! Toki voin olla väärässä niin kuin yleensä :D

      Poista
  5. Pitääpä tutkia löytyykö kirjastosta, niin kiinnostavalta vaikuttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riitta, suosittelen kyllä. Tämä on varsinainen yllätyspaketti eli ei voi todellakaan tietää, mitä saa ennen kuin lukee.

      Poista
  6. Oikein mielenkiintoisen kuuloinen, sopivasti erilaisuutta yhdessä paketissa!
    Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiia, näin on. Toivottavasti käännetään suomeksi joskus. Minä olen todella vaikuttunut näistä edelleen: novellien tunnelma kihelmöi yhä iholla.

      Poista
  7. Miks ihmeessä oon loikannut blogisi yli ja vain harvoin pysähtynyt lukemaan sitä, vaikka olen sisällyttänyt sen omaan sisäiseen lukuralliini, en ymmärrä.

    Nyt kun avasin tämän bloggauksesi, olen kuin paratiisissa. Täällähän on sitä, mitä kaipaan! Eloa ja virkistystä, informaatio ja mielihyvää.

    Kiitän sitä mitä ja miten kirjoitat. Tuot esille asioita, joita kaipaan.

    Tähän novellijuttuun viitaten: jo vuosia mielikirjoittajani novellistina on ollut Raymond Carver. Olen lukenut kaikki hänen suomennetut kirjansa ja joitakin alkukielellä ja ollut Taivaassa. Myös hänen runonsa, ne harvat joita on tullut vastaan, ovat suuresti ilahduttaneet minua.

    Odottaako minua nyt uusi taivas: Adam Johnson: Fortune Smiles!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisu, ihana kommentti, kiitos! <3 Kyllä join aamukahvini hymyssä suin ja aidosti ilahtuneena sanojasi lukiessani!

      On hienoa kuulla, että innostus välittyy, vaikka minulla edelleen on ongelmia näiden novellien kanssa. Sinänsä hassua, koska olen onnistunut lukemaan vain hyviä novelleja. :D

      Minulla on tuon mainitsemasi Raymond Carverin novellikokoelma (What we talk about when we...) parhaillaan luvussa. Luen sitä maltillisesti eli yhden tai pari silloin tällöin muiden lukemisten lomassa. Ovat kyllä vaikuttavia novelleja: on saatu vahvoja tunnelmia ja tilanteita vain muutamiin sivuihin eli eipä se pituus aina korreloi tarinan "suuruuden" kanssa. Olen pitänyt kaikista tähän mennessä lukemistani Carverin novelleista: nekin ovat keskenään hyvin erilaisia, vaikka tietty yhdistävä teema onkin.

      Toivottavasti sinua odottaa taivas Adamin kanssa! Ihanaa viikonloppua, Liisu!

      Poista

Kiitos paljon kommentistasi! Vastaan kaikkiin kommentteihin (paitsi mahdollisiin epäasiattomuuksiin en välttämättä jaksa), vaikka joskus vastaaminen voi vähän kestää.