Hae tästä blogista

sunnuntai 28. marraskuuta 2021

Lukukuulumisia ja sitaatteja

 

Kirjoitin aiemmin Choi Eunyoungin novellikokoelmasta Shoko’s Smile. Olin silloin lukenut kaksi ensimmäistä novellia, joista pidin kovasti.

Nyt olen lukenut kirjan muutkin novellit ja totean, että kokoelma on melko tasalaatuinen. Tosin mikään muu novelli ei oikein noussut kirjan nimikkonovellin tasolle. Toisaalta näitä novelleja on vaikea verrata, koska kussakin on omanlaisensa asetelma ja lataus.

Ihmissuhteet – erityisesti ystävyys tai äitien ja tytärten väliset suhteet – nousevat novelleja yhdistäviksi tekijöiksi. Yleistunnelma kussakin novellissa on hieman unenomainen ja usein melankolisen pohjavireen sisältävä. Eivät nämä kuitenkaan depressiivisiä ole, haikeus olisi ehkä kuvaava sana.

Hieno kokoelma, kannatti lukea vaikka uuteen novelliin tarttuminen oli aina melko raskas prosessi. Siis saada itsensä aloittamaan lukeminen. Kun alkuun pääsi, niin novellin luki yleensä yhdeltä istumalta iltasella.


Choi Eunyoung: Shoko's Smile
John Murray 2021
alkuper. Shokoui Miso
koreasta englannintanut Sung Ryu


Yleiset lukukuulumiset

Olen lukenut tänä vuonna tähän mennessä vähemmän kuin yleensä eikä luettujen määrä (nyt 55) tästä taida hirveästi enää nousta, vaikka vuotta on vielä jäljellä. Otaksun, että noin viitisen kirjaa tullee vielä luettua eli lopullinen määrä jää kuudenkympin kieppeille. Asia ei sinänsä minua haittaa, koska en lue suorittaakseni jotain vaan intressieni mukaan. Perinteeksi muodostuneen lukuvuosikatsauksen teen joko loppu- tai alkuvuodesta.

Helmet-lukuhaaste
menee tänäkin vuonna penkin alle. En ole enää edes jaksanut päivittää listaa enkä varta vasten etsiä siihen sopivaa luettavaa. Luulen, että ensi vuonna skippaan koko haasteen. En näe syytä roikkua mukana haasteessa, josta en enää jaksa innostua.

Minulla on useampi kirja parhaillaan kesken, eniten lukuaikaa saa nyt Kerry Daynesin The Dark Side of the Mind

Daynesin kirjan pariin on aina helppo palata, vaikka viime aikoina on vaivannut ja vaivaa edelleen suuret keskittymisvaikeudet. Ei ole sama asia kuin lukujumi tai muu lukuvaikeus. Kirjat kiinnostavat edelleen ja haluaisin käyttää enemmän aikaa lukemiseen, mutta oman mielenterveyden kanssa on nyt hankala kausi ja se vaikuttaa keskittymiseen.

Olen alkanut pitkästä aikaa taas tehdä sitaattitauluja. Osan sitaateista olen poiminut jo kauan sitten lukemistani kirjoista. Olen nämä julkaissut vastikään Insta-tililläni. Sinne voi tulla seuraamaan @kirjakivaa.

Instagram on siitä melko armollinen paikka (ainakin toistaiseksi ja kenties vain minulle), että siellä on mahdollista luoda hyvin omannäköinen kupla. Ei tarvitse katsoa yhtään mitään, mitä oma silmä ei siedä. Pakolliset mainokset ja sponsoroitu sisältö fiidin seassa on usein melko lailla sitä, mikä muutenkin kiinnostaa tai jos ei kiinnosta, ei kuitenkaan aiheuta päänsärkyä ja mielipahaa.




6 kommenttia:

  1. Kauniita kuvia sitaattiesi taustalla. Ja hyvä että laitoit tuon insta-linkkisi, jäin seuraamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiva kun seuraat Instassakin! <3

      Kuvien ja kirjallisuuden yhdistäminen näin sitaattien muodossa on ihanan rentouttavaa puuhaa. En pitkiin aikoihin jaksanut näitä tehdä, mutta nyt on taas uutta intoa.

      Poista
  2. Hienoja sitaatteja! Olen samaa mieltä tuosta, että novellit ovat vähän työläitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Aloittamisen vaikeus on se suurin raskaus minulla. Mahtaakohan tästä koskaan päästä kokonaan eroon. Noh, jatkan tutkimusmatkaani maltillisesti.

      Poista
  3. Kauniita sitaattitauluja! ❤ Tuo novellikokoelma kuulostaa kiinnostavalta. Minulla on nyt ollut sama vika, ettei ole lukujumia, vaan keskittymisvaikeuksia. Olen lukenut tänä syksynä paljon runoja, koska niihin on helpompi keskittyä, ainakin sellaisiin joita yleensä luen. Äsken suoriuduin kyllä yhdestä runokirjasta, jonka kanssa meni monta viikkoa, koska se vaati niin paljon keskittymistä. Itse olen voinut nyt suht hyvin, mutta elämässä on niin suuret kysymysmerkit, että ajatukset pyörivät niissä asioissa, ja lukiessakin lähtee ajatus harhailemaan. Jaksamista sinulle! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä tosi laadukas tuo novellikokoelma ja olen iloinen, että sen luin. Minun on yleisesti ottaen helpompi keskittyä pitkiin kokonaisuuksiin eli just romaaneihin. Runoihin ei minulla riittäisi nyt keskittyminen, koska niitä olisi hyvä jaksaa tulkita. Tällaisina aikoina huomaan kaipaavani selkeää ja asiallista tekstiä, kuten esim. just tuossa Kerry Daynesin kirjassa on.

      Jaksamista myös sinulle! <3

      Poista

Kiitos paljon kommentistasi! Vastaan kaikkiin kommentteihin (paitsi mahdollisiin epäasiattomuuksiin en välttämättä jaksa), vaikka joskus vastaaminen voi vähän kestää.